ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 10.11.2025
DE Mika
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 24.08.09
STATUS: AUGUSTUS
LUNA
OCT-2025

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
încărcat de pe telefon!
TIMP CITIRE: 7 MIN

De la lacurile sfinte la Langtang: albine sălbatice, lemuri și satul renăscut

TIPĂREȘTE URM de aici

După lacurile Gosaikunda a urmat o trecere lentă din lumea apelor sacre către cea a satelor suspendate între munți. De la 4430 m, cât are lacul Gosaikunda, până la Thulo Shyapru, la 2250 m, poteca s-a încolăcit printre stânci, păduri și nori.

În fața mea, lanțurile Annapurna, Manaslu și Ganesh se întindeau, învăluite într-o lumină aproape ireală, iar roțile de rugăciune, așezate pe marginea potecii, se roteau necontenit sub forța apei care se scurgea de pe versanți. În micile sate prin care am trecut, stupele arătau fără echivoc că aici trăiesc budiști, iar atmosfera părea încărcată de o liniște sacră.

Oamenii trăiesc simplu. Se ocupă cu creșterea animalelor — vaci, capre, găini — și cu cultivarea pământului. În zona Thulo Shyapru, pe la 2000 m altitudine, localnicii cultivă porumb, mei, orz, usturoi, varză și morcovi.

Tot aici am văzut pentru prima dată timur, un fel de piper Sichuan, un arbust local care crește spontan până la 2500 m. Miroase foarte frumos; îl avea la uscat chiar gazda la care am stat.

Apar și micile terase agricole săpate în pantă, cu canale de irigație alimentate din izvoarele de munte. Familiile își completează veniturile oferind cazare și mâncare turiștilor — o combinație de agricultură, creșterea animalelor și turism rural.

Am fost cazați la una dintre aceste familii, într-o casă cu două etaje și mai multe camere. Clădirea era nouă, camerele aveau baie proprie cu duș și apă caldă — o adevărată binecuvântare după zilele în care “dușul” însemna șervețele umede. Păianjeni mari se strecurau prin camere, dar ni s-a spus că nu sunt periculoși, deși gândul că s-ar putea plimba pe mine nu era tocmai confortabil 😬.

După un duș cald, o masă bună și o bere nepaleză, mi-am revenit complet și am abandonat ideea de a renunța. Urma partea cea mai frumoasă a traseului: valea Langtangului.

Am trecut pe poduri suspendate, am mers de-a lungul râului Langtang, ale cărui ape argintii curgeau vijelios, iar pe versanți se revărsau zeci de cascade, cât vedeai cu ochii. Pe un perete stâncos și înalt am zărit faguri uriași, agățați de stânci. Nu i-aș fi recunoscut dacă nu mi-ar fi atras atenția un coleg de drumeție.

Acolo, la altitudini între 2500 și 4000 m, pe abrupturile stâncilor din Nepal, Bhutan și nordul Indiei, trăiesc cele mai mari albine din lume, Apis dorsata laboriosa, cunoscute ca „albinele gigant himalayene” . Mierea lor este colectată manual, printr-o tradiție numită honey hunting, o vânătoare ritualică transmisă din generație în generație. Este foarte valoroasă, produs sălbatic și nerafinat; recolta este dificilă și periculoasă, iar producția mică. Mierea poate avea efecte halucinogene și narcotice, așa că nu se recomandă mai mult de o linguriță.

Eu am cumpărat în Kathmandu un borcănel mic de miere de albine sălbatice, din recolta de toamnă — și nu am simțit niciun efect secundar 😆.

Traseul străbătea o pădure densă, aproape junglă, din care lemurii ne priveau nedumeriți, ca și cum s-ar fi întrebat ce căutăm noi acolo.

După o noapte la 2470 m, la Lama Hotel (departe de a fi cu adevărat un hotel — camere simple, cu două sau trei paturi, dar cu parsi 😄), am trecut iar de 3000 m, ajungând în satul Langtang, la 3400 m.

Satul Langtang poartă în el o poveste dureroasă, dar și o lecție de neuitat despre puterea de a o lua de la capăt. În urmă cu zece ani, în timpul marelui cutremur din Nepal, satul a fost șters de pe fața pământului. O avalanșă uriașă și o alunecare de teren au coborât cu o forță inimaginabilă din munte, înghițind totul în câteva clipe.

Din vechiul Langtang a rămas doar o singură casă — salvată de o stâncă sub care fusese construită, ca și cum muntele ar fi vrut să lase o amintire, un semn că viața va reveni. Casa există și astăzi. Este tăcută, dar plină de sens — o mărturie a suferinței și a speranței.

Atunci au murit 310 oameni: 176 localnici și restul turiști. Oameni veniți din lumi diferite, uniți pentru totdeauna într-o clipă de dezastru.

Satul de azi s-a născut la aproximativ 500 m mai departe de locul vechi. Casele noi privesc munții cu aceeași smerenie, iar viața a revenit încet, ca un fir de iarbă care răzbate prin piatră.

În Langtang, liniștea poartă ecoul unei dureri adânci, dar și o forță tainică — aceea de a continua. (Pe Netflix există un documentar despre cutremurul din Nepal și despre ce s-a întâmplat în Langtang.)

Am fost cazați în sat, la 3500 m — cameră curată, duș, apă caldă, toate condițiile. Nici nu simțeai că ești la peste 3000 m.

La această altitudine apar iacii, cu blana lor groasă, folosiți de localnici pentru transport, lapte, carne și lână. Cătina sălbatică crește aici mai mare decât la noi și este folosită pentru sucuri calde.

Kyanjin Gompa a fost ultimul sat de pe traseul nostru. Se află la 3700 m și pare mai mult un mic orășel — construcții cu câteva etaje, bancă, o cafenea bună și o fermă unde se face brânza de nak.

Pe drumul spre Kyanjin am trecut pe lângă ziduri din pietre așezate una peste alta cu grijă și credință. Fiecare piatră poartă o inscripție, o rugăciune tibetană — „Om Mani Padme Hum” — o chemare la compasiune și pace. Se merge doar pe partea stângă a zidului, lăsându-l mereu în dreapta — un gest de respect și armonie cu universul.

Primul zid era format din pietre cu inscripții foarte vechi, abia vizibile. Ghidul nostru sherpa ne-a spus că acest zid a rămas intact la cutremur; nicio piatră nu s-a mișcat, ca și cum muntele l-ar fi ocrotit. Localnicii cred că aici s-a adunat toată credința satului — rugăciunile rostite și cele nerostite, puterea tăcută a spiritului lor.

Peisajul recompensa tot efortul depus până aici: vârful Langtang, de peste 7000 m, străjuia valea, iar creasta albă a vârfului Ganesh te lăsa fără respirație.

Am stat două nopți la Kyanjin Gompa, într-un hotel cu trei etaje; sala de mese și bucătăria erau la ultimul etaj — o adevărată ascensiune zilnică 😄.

În plan era urcarea unui vârf de aproape 5000 m, dar eu m-am simțit obosită și nu am mers cu ceilalți colegi. Am urcat însă singură pe Kyangjin Ri, un vârf de 4400 m. Nu a fost greu — eram aclimatizată și nu am mai avut probleme cu altitudinea.

Kyangjin Gompa a fost ultimul punct pe traseul nostru. De aici ne-am întors spre Lama Hotel, unde am mai petrecut o noapte.

Ultimul traseu a fost un urcuș istovitor de aproape 500 m, până la locul unde ne așteptau două mașini de teren. Am spus „istovitor” pentru că toți ne-am gândit că vom coborî și că va fi ușor 😂. Ce să vezi, am urcat — și parcă nu se mai termina 😩.

Dar, până la urmă, am ajuns la mașini și a urmat una dintre cele mai intense experiențe rutiere din viața mea: zeci de kilometri pe un drum mai prost decât un forestier de la noi, îngust, plin de serpentine, cu o prăpastie adâncă pe o parte. Din când în când, apele cascadei se revărsau direct peste drum, ca o mică aventură suplimentară. Am parcurs 80 km în patru ore! 😂 Valea Prahovei e parfum pe lângă asta 😄.

Așa s-a încheiat tura noastră din Himalaya. Timpul a trecut extrem de repede; nu mai țin minte nici efortul, nici răul de altitudine, nici momentele mai grele.

Au rămas doar amintirea zilelor minunate petrecute acolo, alături de partenerii de drumeție și ghizii noștri, Marian și Sonam, peisajele de vis și oamenii care trăiesc pe munte, acolo unde aerul e rarefiat.

Dacă voi mai merge? Sper din toată inima că da.

Este drumul în care m-am regăsit și am învățat multe despre mine — lucruri care stăteau ascunse undeva adânc și au ieșit acum la lumină.

Dacă recomand un trekking în Himalaya? Din toată inima — da.

AmFostAcolo fără reclame?

  • Utilizatoriii LOGAȚI văd o versiune cu mai puține reclame
  • Ai dori o versiune COMPLET fără reclame? — devino membru afaFanClub -- citește mai mult

[fb]
---
Trimis de Mika in 10.11.25 21:33:43
Validat / Publicat: 10.11.25 22:09:55
INFO ADIȚIONALE
  • A fost prima sa vizită/vacanță în ASIA - ALTE LOCURI

VIZUALIZĂRI: 86 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj
Adn. FAVORIT

2 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Mika); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P63 [fără descriere]
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 15300 PMA (din 17 voturi)

ECOURI la acest articol

2 ecouri scrise, până acum

Yersinia PestisPHONE
[10.11.25 23:13:32]
»

Cum am mai spus, tare frumoase locuri și tare frumos povestești! Plus de asta, ai un probatoriu de neatacat cu fotografiile tale!

Acuma, sincer, tare frumoase locuri ai văzut, trebuie că ești bucuroasă și mândră (fără trufie😂) de realizarea ta! Și așa și trebuie, că merită!

Citit pe nerăsuflatelea, acuma o să derulez fotografiile, n-am cum altfel, întregesc povestea!

Sărut mâna, mi-a plăcut mult!

MikaPHONEAUTOR REVIEW
[11.11.25 08:22:44]
»

@Yersinia Pestis: adevarul este ca sunt un picuț mândra 😀. A fost un efort, o provocare și sunt mândra ca până la urmă am reușit. Mai ales ca am fost cea mai “tinerică” din grup. Mulțumesc ca citești poveștile mele și ca îți mai și plac😀

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
1 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Yersinia Pestis
Alte impresii din această RUBRICĂVacanța în Nepal:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2025 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • LOGAT? = DA (IntC=1)
  • pagină generată în 0.076514005661011 sec
    ecranul dvs: 1 x 1